Jom Klik...

Kawan-kawan MaMa - Peminat 3H..:)

Monday, July 13, 2009

Pintu Rezeki....


Dato' Dr. Fazilah Kamsah pernah berkata..... .

" setiap pagi sedekahkan al-fatihah kepada kedua ibu bapamu ( tak kira masih hidup @ telah tiada )"......... nescaya pintu rezekimu akan terbuka buat kamu...
Berdasarkan Hadith Nabi :"Tidak akan terputus rezeki seseorang selagi dia tidak meninggalkan doakepada kedua orang tua nya dalam sehari"

Huraian hadith:- jangan sesekali meninggalkan doa kepada kedua ibubapa (baik yang hidup mahupun yang sudah tiada )

- Allah akan memurahkan rezeki kepada mereka yang tidak putus berdoa kepada kedua ibu bapa (walaupun ada ibu bapa yang leka, doakan agar mereka berubah)Ingatlah bahawa keredhaan ibu bapa adalah keredhaan Allah

- Semasa berdoa, berdoalah dengan bersungguh2. ...tadah tangan dan bayangkan wajah kedua orang tua kita , termasuk guru2 kita dan mereka yang banyak menolong kita (berdoa perlu benar2 bersungguh2)

- Mereka yang lupa berdoa kepada kedua orang tua, akan disempitkan rezeki oleh AllahKesimpulannya:- Bagi yang berniaga, tak perlu ada ilmu pelaris..... . Cuma jangan lupa doakan ibu bapa kita setiap hari-Rezeki bukan sahaja berupa wang ringgit, tetapi segala nikmat yang kita dapat dari Allah (e.g. makan, kesihatan, kasih sayang, ilmu dsb nya..)

InsyaAllah Berusaha dan bertawakal.. ...insyallah ,

- rezeki itu bukan kerana ada sijil SPM,(kata Azmil Mustapha)... ..Mari kita cuba .Allahhuakhbar. ..Insya AllahAllahu Akbar !

****Ingatlah ibu dan bapa kita telah banyak menabur bakti kepada kita sejak dari kecil hingga dewasa. Sanggup berkorban apa sahaja demi mendidik anak-anak kesayangan seperti dek lilin yang membakar diri sendiri demi memberi cahaya kepada orang lain.

Dalam hadith Nabi saw ada dijelaskan mafhumnya lebih kurang: anak-anak itu tarbianya terletak kepada ibu-bapanya, jika dia nasrani maka anaknya nasrani, begitu juga majusi atau kristian.

Maka kita beruntunglah ibubapa kita ini Islam maka Islamlah kita. Itu semua dari didikan dan bimbingan dari ibubapa kita dengan izin Allah. Dari itu jangan lupa selalu doakan untuk mereka berdua walaupun mereka masih hidup atau yang telah pergi.

Hubungkanlah tali silaturrahim dengan kenalan mereka, niatkan apa sahaja amal soleh yang kita lakukan untuk mereka berdua (termasuk kedua mertua kita), didiklah anak-anak kita sebagai mana ibubapa kita mendidik kita dahulu dengan teladan yang baik seperti hormat kepada orang tua, cium tangan bila bertemu dengan orang tua, saudara mara, beri salam, solat, menolong sesama insan, bercampur gaul dalam masyarakat dengan menyertai gotong royong, bawa ke masjid/surau, hadir majlis ilmu dan sebagainya.

Ini semua agar anak-anak kita kelak bila kita telah tua atau telah tiada lagi di muka bumi menjadi penyejuk mata kepada kita.

Semoga kita semua diberi taufik dan hidayah, murah rezeki, sihat, selamat di dunia dan akhirat****

1 comment:

Free Personal signatures - cool!

TEXTAREA_ID

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Stick Figure Family at FreeFlashToys.com
Make your Stick Figure Family at FreeFlashToys.com